متخصصین اوراکل به طور معمول از ۲ سایت رسمی برای دریافت اطلاعات و پشتیبانی محصولات اوراکل استفاده می‌کنند همونطور که خودتون می‌دونید OTN یا Oracle Technology Network که به طور معمول تمام آنچه که از طریق لایسنس عمومی به جهت توسعه قابل استفاده است در آن وجود دارد و همچنین شبکه MOS یا My Oracle Support که به طور اختصاصی مختص کسانی است که لایسنس و پشتیبانی محصول مورد نظر خود را از پارتنرهای اوراکل خریداری کرده‌اند.

 

 

OTN - Oracle Technology Network

خب همونطور که می‌دونید شبکه OTN برای همه رایگانه که شامل انجمن‌های گفتگو، داکیومنت‌ها و نسخه‌های پایه‌ای (base-release) را به صورت رایگان تحت لایسنس دولوپ در اختیار قرار می‌دهد.

نکته قابل توجه این هستش که در این لایسنس به وضوح آمده است که شهروند، تبعه و یا افراد مقیم در کشورهای کوبا، ایران، سودان، لیبی، کره شمالی و سوریه حق استفاده از این لایسنس رو به دلیل ممنوعیت صادرات محصولات ایالات متحده آمریکا ندارند.

 

MOS - My Oracle Support

می‌رسیم به سایت MOS که برای دسترسی به این شبکه شما نیازمند خرید لایسنس محصول مورد نظر خود و پشتیبانی اوراکل هستید. تو این شبکه تیم پشتیبانی اوراکل به طور معمول داکیومنت‌های خاصی رو برای رفع مشکلات در اختیار کسانی که به این شبکه دسترسی دارند قرار می‌دهد همچنین اگر شما در حین کار با محصول به باگی که patch ای برای آن ایجاد نشده برخورد کردید می‌تونید با درخواست ایجاد patch به تیم اوراکل patch مخصوص را برای رفع باگ دریافت کنید و همچنین می‌تونید به patch های ایجاد شده برای محصول خود دسترسی داشته باشید و درخواست پشتیبانی بابت رفع مشکلات خود از تیم اوراکل بدهید.

خب همونطور که تا حالا فهمیدید این تنها جایی هستش که می‌تونید آپدیتهای مهم و حیاتی محصول خریداری شده و پچ‌های ایجاد شده برای آن را در اختیار داشته باشید به عنوان مثال اگه می‌خواهید از نسخه دیتابیس 10.2.0.1 به نسخه 10.2.0.4 بروید اینجا تنها مکان شماست.

- برای آگاهی بیشتر به صفحه مزیت های استفاده از Oracle Metalink مراجعه کنید.

Welcome to My Oracle Support!

The one-stop support solution for Oracle Premier Support Customers.

- Search for solutions

- Download patches and updates

- Access proactive support tools

- Collaborate in the My Oracle Support Community

- Create a Service Request

 

خیلی از کسانی که به تازگی شروع به یادگیری اوراکل می‌کنند و یا خارج از بازار کاری در شرکتها هستند دسترسی‌ای به پشتیبانی اوراکل ندارند. این دسته از مزایای دسترسی داشتن به MOS و خوندن مقاله‌ها و noteهای ساپورت و حل مشکلاتشون از این طریق بی بهره هستند و فقط میتونن دسترسی به محصولات اوراکل تحت لایسنس دولوپ داشته باشند.

طبق تعریف شرکت اوراکل ۳ محیط معمول برای نصب محصولات اوراکل وجود داره:

  • Development Environment
  • Test Environment
  • Production Environment

امروز به دلیل پیچیدگی نرم‌افزارها و نیازمندی به حظور در وب و یکپارچگی نرم‌افزارها و اطمینان از امنیت شرکتها نیازمند هر ۳ این محیط برای توسعه و بکارگیری نرم‌افزارهای خود هستند.

محیط توسعه (Development Environment)

مشتریان اوراکل به طور کامل می‌توانند تحت لایسنس دولوپ شرکت از محصولات اوراکل به طور کامل استفاده کنند. مشتریان حتی می‌توانند تمام محصولات قابل دسترس رو با قبول لایسنس استاندارد دولوپ از OTN دانلود کنند. این لایسنس تنها به شما اجازه میده که متخصصین و کاربرانتان فقط برای مقاصد توسعه شخصی و یا محصول نرم‌افزاری غیر تجاری از محصولات اوراکل استفاده کنند و این اپلیکیشنها نباید برای هیچکدام از مقاصد data processing (پردازش رایانه‌ای داده‌ها)، business (تجاری سازی کسب و کار)، commercial (ساخت نرم‌افزار به قصد تجارت) و یا production (بهره برداری) استفاده گردند. همچنین مشتریان حق استفاده از این لایسنس رو در کلاس‌های آموزشی و یا پردازش رایانه‌ای داخل سازمانی یا هر نوع استفاده تجاری و یا به قصد تجارت رو ندارند.

اجازه‌نامه OTN بسیار محدود است و به هیچ عنوان بخشی از اجازه‌نامه‌های Oracle Master Agreement و یا Oracle License and Services Agreement رو در بر نمیگیرد. 

اگه شما به عنوان مشتری می‌خواهید از محصولات اوراکل تحت اجازه‌نامه OTN برای هرکاری به غیر از حقوق توسعه محدود استفاده کنید لازمه که با یک نماینده رسمی از اوراکل تماس بگیرید تا یک اجازه نامه مرتبط با فعالیتتان دریافت کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد خرید اجازه‌نامه‌های محصولات اوراکل با من در تماس باشید.

محیط آزمون (Test Environment)

تمام برنامه‌هایی که در محیط آزمون مورد استفاده قرار می‌گیرند باید تحت اجازه‌نامه OMA یا OLSA و یا یک اجازه‌نامه دیگه که توسط نماینده رسمی اوراکل مشخص میگردد باشند.

محیط عملیات (Production Environment)

در این محیط محصول شما توسط کاربر نهایی برای مقاصد تجاری و یا هر عملیات دیگه‌ای (مانند فراخوانی وب‌سرویس) مورد استفاده قرار می‌گیرد. تمام برنامه‌های محیط عملیات باید تحت اجازه‌نامه OMA یا OLSA و یا هر اجازه‌نامه‌ای که توسط نماینده رسمی اوراکل مشخص میگردد باشند.

همانطور که مطلع هستید به دلایل شرایط تحریم موجود بر ایران، هیچگونه ارتباط رسمی بین هیچ شرکت ایرانی و شرکت اوراکل وجود ندارد. اما جای نگرانی نیست من در کنار شما هستم :)

 

نکات پیش از خرید

  • اکانت اوراکل مربوط برای دسترسی به وبسایت support.oracle.com یا همان metalink.oracle.com می‌باشد.
  • اکانت تحویل داده شده یک اکانت زیر مجموعه از اکانت اصلی و دارای لایسنس (زیر نظر پارتنر رسمی اوراکل) محسوب شده و قابلیت برای دسترسی به بخش‌های مختلف MOS را دارا می‌باشد.
  • در صورت بسته‌شدن یا معلق شدن اکانت از سمت شرکت اوراکل (به دلیل رعایت نکردن موارد توضیح داده شده) تمام مسئولیت به عهده تحویل گیرنده اکانت می‌باشد.
  • در صورتی که نیاز به فاکتور فروش دارید پس از هماهنگی و قبل از پرداخت وجه جهت دریافت فاکتور از طریق سیستم حسابیت با من هماهنگی‌های لازم را به عمل آورید.
  • به علت حساسیت بالای Oracle به IPها، باید از یک IP از همان کشوری که اکانت در آنجا ایجاد شده است از وبسایت MOS استفاده کرد به همین منظور من اکانتها را همراه با یک اکانت سرور مجازی مورد تایید(در صورت امکان و درخواست با هزینه جدا و هماهنگی) به شما تحویل می‌دهم.
  • در صورتی که نیاز به ایجاد SR در MOS دارید قبل از خرید با من در تماس باشید.
  • اکانت فوق به مدت ۱ سال از تاریخ دریافت کامل هزینه به مبلغ درج شده دارای اعتبار می‌باشد.

قیمت اکانت متالینک اوراکل در سال ۱۳۹۷ برای اشخاص و سازمان‌ها با توجه به شرایط تحریم و نوسانات ارز از طریق راه‌های ارتباطی با من استعلام شود. بعد از پرداخت وجه از طریق صفحه تماس با من اطلاعات مورد نظر را از طریق ایمیل ارسال نمایید و حتما در عنوان ایمیل خود از 'خرید اکانت متالینک اوراکل + شماره فاکتور' استفاده کنید.