خب تو توضیحاتی که توی مطالب قبلی داشتیم گفتیم که Data Guard Broker "یک چارچوب مدیریتی توزیع شده است که ایجاد، نگهداری و نظارت بر تنظیمات Data Guard را متمرکز کرده و برعهده دارد."

مثلاً وقتی شما می‌خواید یک سرور standby‌ اضافه کنید یا اینکه می‌خواهید یکسری از پارامترها را تغییر دهید یا اینکه می‌خواهید کانفیگ‌های حال حاضر وضعیت Data Guard تون رو بررسی کنید خب Data Guard Broker این نقش رو به عهده داره همچنین Data Guard Brokerفایلهای خودش رو هم روی دیتابیس و هم روی سیستم‌عامل داره.

وظابف Data Guard Broker:

  • اضافه کردن Standby Database به پیکربندی Data Guard موجود: شما می‌توانید تا ۹ تا سرور standby تو محل‌های مختلف داشته باشید.
  • مدیریت پیکربندی Data Guard در هر کدام از دیتابیس‌های (primary, standby) موجود: شما با استفاده از کانفیگ‌های موجود می‌تونید این پیکربندی رو مدیریت کنید.
  • انجام switch over و fail over با استفاده از یک دستور: در حقیقت یکی از مهمترین و پرکاربردترین وظایف Data Guard Broker است. شما با استفاده از switch over می‌توانید رول‌های (primary, standby) را باهم عوض کنید. switch over میتونه برای ارتقای سخت‌افزاری باشه یا برای هر دلیل دیگه‌ای استفاده بشه. با استفاده از fail over هم می‌توانید اگر سرور primaryتون به مشکل خورد با دستور fail over به راحتی می‌تونید سرور standby رو توی مدار قرار بدید.