داشتم فکر می‌کردم که آیا راهی وجود داره که بشه آخرین رکورد از جدول رو بدست آورد. در این مورد مشخص و واضحه که از تعداد رکوردهای موجود در یک جدول بی اطلاع‌ام. فقط می‌خوام کوئری بنویسم که بتونه تمام ستون‌های آخرین رکورد رو بدست بیاره. من سعی کردم از ROWNUM استفاده کنم، اما حدس می‌زنم که شیوه‌ کار اینطور نیست. اگر یک گزارشی ایجاد کنم، می‌خوام که گزارش‌ام بر پایه‌ی کوئری باشه که به سادگی تمام ستون‌های آخرین رکورد رو بدست بیاره.

آیا دستوری وجود داره که بشه باهاش آخرین رکورد از جدول رو بدست آورد؟

با تشکر

حسن

 

تعریف تو از آخرین رکورد چیه؟

می‌دونی که آخرین رکورد درج شده در جدول می‌تونه اولین رکورد‌ی باشه که توسط “select * from t” بازگشت داده میشه یا ممکنه صدمی باشه، ممکنه هزارمی باشه، در واقع می‌تونه هر رکورد‌ای باشد.

یادت باشه رکوردها در هیچ ترتیب خاصی ذخیره و بازگردونی نمیشن.

ولی اگه آخرین رکورد درج شده را می‌خوای، باید یک فیلد timestamp یا sequence ای برای هر رکورد‌ای که درج می‌شه موقع درج رکورد مشخص کنی اینجوری «آخرین» رکورد رو میتونی داشته باشی یادت باشه این تنها راه است.

یادت باشه تنها راه برای انجام این کار اینه که ستونی داشته باشی که بتونی مرتبش کنی تا «آخرین» رکورد رو پیدا کنی.

 

ROWID و ROWNUM به دلایل زیر کار نمی‌کنند:

ROWID کار نمیکنه. چون داده‌اش بر پایه‌ی ترکیبی از شماره file/block/slot سرور فعلی است. یادت باشه ما از ROWID ها دوباره استفاده می‌کنیم، حتی می‌تونیم تغییرشون بدیم (مثلا با پارتیشن‌بندی جداول). پس ممکنه که Extent شماره‌ی 1 رو در فایل 55 و Extent شماره‌ی 2 رو در فایل 2 داشته باشید. Extent 4 حتی ممکنه در بلاک 555 از فایل 3 باشه، حتی ممکنه Extent 5 در بلاک 2 از فایل 3 باشه. ROWIDها قابل مرتب کردن نیستند.

 

ROWNUM هم کار نمیکنه چون یک ستون منطقیه(در جدول درج نشده) و با هر SELECT شماره ردیف رکوردهای SELECT مربوط رو برمیگردونه

منبع