بعضی مواقع در لینوکس case sensitive بودن در هنگام استفاده از Tab و یا به عبارتی auto completion آزار دهنده می شود . به طور نمونه فایلی داریم با نام Mahdi و یا دایرکتوری به نام Blog که می خواهیم در ابتدا فایل Mahdi را بخوانیم و سپس به دایکتوری Blog مراجعه کنیم .

اگر برای خواندن محتوای فایل Mahdavifar ما دستور cat mah را تایپ کنیم و Tab را بزنیم هر چقدر که این عملیات را انجام دهیم دستور برای ما کامل نخواهد شد و به همین منوال برای رفتن به دایرکتوزی Laitec اگر ما دستور cd lai را بزنیم با زدن Tab برای ما دستور کامل نخواهد شد . در بعضی مواقع قابلیت case sensitive بودن در هنگام استفاده از Tab در لینوکس آزار دهنده است ولی از آنجایی که در لینوکس همه چیز قبل تغییر است می‌توانید این قابلیت را نیز off کنید !!!

برای اینکار کافی است دستور زیر را در .bashrc یوزر مربوطه ای که میخواهید قابلیت case sensitive بودن در هنگام bash completion برای او غیر فعال شود را قرار دهید:

bind 'set completion-ignore-case on'

و یا عبارت:

set completion-ignore-case on

را در فایل etc/inputrc/ اضافه کنید

حال یک shell جدید باز کنید این بار با زدن دستور cat mah و زدن کلید Tab دستور فوق کامل گردیده و cat Mahdi برای ما کامل می گردد و همین اتفاق نیز برای دستور cd blo و زدن کلید Tab را رخ می دهد که با این کار عبارت cd Blog برای ما کامل می‌شود !

جالبه نه!! هیچ چیز در لینوکس غیر قابل تغییر نیست!