اوراکل حداقل نیازمندی‌های اساسی را برای نصب کامل و موفق دیتابیس اوراکل 19c بر روی توزیع اوراکل لینوکس ۷ (یا بالاتر) یا توزیع ردهت سازمانی نسخه ۷ یا بالاتر پلتفرم ۶۴ بیتی اعلام کرد.

در این مقاله راجع به نصب قدم به قدم دیتابیس 19c راهنمایی نمی‌کنیم. به عنوان مثال به ساخت کاربر oracle در سطح سیستم‌عامل و یا تنظیم متغیرهای محیطی در این مقاله پوشش داده نمی‌شوند. این موارد رو به طور کامل در مقاله دیگری تحت عنوان راهنمای نصب و راه‌اندازی دیتابیس 19c بر روی لینوکس پوشش داده خواهند شد.

پیشنیازهای اعلامی مبنی بر نصب و راه‌اندازی دیتابیس اوراکل به صورت Single Instance بر روی File System است اگر محیط شما شامل RAC و یا ASM است برای دریافت مشاوره از طریق صفحه تماس با ما تماس بگیرید.

نیازمندی‌ها برای نصب و راه‌اندازی اوراکل 19c ریلیز ۶۴ بینی در اوراکل لینوکس ۷ ریلیز ۶۴ بیتی یا ردهت سازمانی نسخه ۷ و بالاتر

قبل از انجام نصب و راه‌اندازی حداقل نیازمندی‌های اعلام شده را برای جلوگیری از مشکلات در نصب با دقت مطالعه کنید.

نرم‌افزار

- دانلود نرم‌افزار دیتابیس اوراکل نسخه 19c

- دانلود نرم‌افزار دیتابیس اوراکل نسخه 19c از متالینک (وبسایت رسمی پشتیبانی اوراکل)

بعد از دانلود هر نرم‌افزار یا پچ جهت اطمینان از صحت فایل دانلودی از checksum با MD5 یا SHA-1 استفاده کنید

نکته: شما اگر نرم‌افزار را بر روی ماشین دیگه‌ای دانلود کرده‌اید باید فایل zip دانلود رو به ماشین ای که قصد نصب دیتابیس بر روی آن را دارید منتقل و سپس با کاربر oracle سیستم‌عاملی آن را از حالت فشرده خارج کنید.

سخت‌افزار

حداقل سخت‌افزار موردنیاز

مطمئن بشید که سخت‌افزار نهایی برای نصب دیتابیس حداقل شامل RAM فیزیکی با مشخصات زیر باشد:

RAM

حداقل: ۱ گیگابایت RAM

توصیه شده: ۲ گیگابایت RAM یا بیشتر

Swap

فضای swap توصیه شده به جهت swapping سیستم‌عامل و دیتابیس اوراکل:

فضای RAM فضای Swap
بین ۱ گیگابایت و ۲ گیگابایت ۱.۵ برابر سایز RAM
بین ۲ گیگابایت و ۱۶ گیگابایت برابر با سایز RAM
بیشتر از ۱۶ گیگابایت ۱۶ گیگابایت

نکته: فضاهای توصیه شده به صورت حداقلی جهت نصب و راه‌اندازی دیتابیس اوراکل 19c است. طبیعی است جهت افزایش کارایی دیتابیس نیاز به RAM و Swap متناسب با بیزنس شما است. جهت استفاده از خدمات مشاوره دیتابیس اوراکل به صفحه تماس با ما مراجعه کنید.

دیسک

حداقل فضا برای tmp سیستم‌عامل

حداقل ۱ گیگابایت فضای دیسک و حداکثر کمتر از ۲ ترابایت برای tmp/ لینوکس

نکته: اگر فضای tmp سیستم‌عامل کمتر از حداقل فضای مورد نیاز است فایلهای اضافه را پاک کنید و یا متفیر TMP و TMPDIR را برای کاربر oracle تنظیم کنید.

حداقل فضا برای نرم‌افزار اوراکل

به صورت حداقلی حدوداً نیازمند ۷.۲ گیگبایت فضا در local storage برای نصب نرم‌افزار دیتابیس اوراکل

حداقل فضا برای دیتافایل‌ها

به صورت حداقلی اوراکل نیازمند ۲ گیگابایت فضای خالی برای ایجاد دیتافایلهای پیشفرض یک دیتابیس است.

نکته: اگر شما نصب دیتابیس را برای یک محیط عملیاتی انجام می‌دهید حتما ً جهت تخمین فضای موردنیاز دیتابیس با صاحبان کسب و کار جهت تخمین رشد افزایشی دیتابیس و استفاده از دیتابیس به همراه یک کارشناس خبره اوراکل جلسه برقرار کنید.

فایل سیستم

دیتابیس اوراکل از فایل سیستم ext2, ext3, ext4 به صورت کامل پشتیبانی میکنه توجه کنید از فایل سیستم xfs جهت نصب دیتابیس استفاده نکنید. از این file system برای باقی فضاهای سیستم‌عامل می‌توانید آزادانه و با صلاحدید ادمین سیستم‌عامل استفاده کنید.

نرم‌افزار دیتابیس اوراکل

حتما برای شما هم سوال پیش اومده که از کدوم نسخه‌ی لینوکس باید استفاده کرد؟ اوراکل توصیه میکنه تنها از سیستم‌عامل‌ها و نسخه‌های تایید شده توسط پشتیبانی رسمی اوراکل جهت نصب و راه‌اندازی استفاده گردد.

تایید شده توسط اوراکل:

Oracle Linux 7.4

Red Hat Enterprise Linux 7.4

همچنین توصیه اوراکل نصب لینوکس به صورت نصب minimal است.

نصب لینوکس به صورت حداقلی یکی از مدل نصب‌هایی است که به صورت سفارشی توسط متخصصین لینوکس انجام می‌شود. وقتی شما نصب minimal رو انتخاب می‌کنید شما باید تمام پکیج‌ها را به جز پکیج Base از حالت انتخاب شده خارج کنید.

نصب minimal لینوکس بسیاری از RPMهای مورد نیاز دیتابیس اوراکل را شامل نمی‌شود پس شما باید از به صورت دستی از مدیر مخزن YUM استفاده کنید تا پکیج‌های RPM مورد نیاز دیتابیس اوراکل را نصب کنید. دقت کنید پکیج‌های RPM به شدت به نسخه‌ی لینوکس شما وابسته هستند.

کرنل موردنیاز

لینوکس شما می‌تواند با کرنل‌های مختلفی نصب و راه‌اندازی گردد کرنل‌های زیر جهت نصب و راه‌اندازی دیتابیس اوراکل تایید شده‌اند.

Oracle Linux 7.4 with the Unbreakable Enterprise Kernel 4: 4.1.12-124.19.2.el7uek.x86_64 or later
Oracle Linux 7.4 with the Unbreakable Enterprise Kernel 5: 4.14.35-1818.1.6.el7uek.x86_64 or later
Oracle Linux 7.4 with the Red Hat Compatible kernel: 3.10.0-862.11.6.el7.x86_64 or later
Red Hat Enterprise Linux 7.4: 3.10.0-862.11.6.el7.x86_64 or later

دقت کنید بسیاری از هنگ‌ها و مشکلات مخصوصاً زمانی که تعداد بالایی CPU و RAM دارید به خاطر این است که NUMA را فعال کرده‌اید اگر با این مشکلات مواجه هستید از ادمین سیستم‌عامل خود بخواهید NUMA را غیرفعال کند یا برای پیکربندی صحیح دیتابیس اوراکل با NUMA با ما تماس بگیرید.

توصیه شدید اوراکل استفاده از کرنل غیرقابل شکست سفارشی شده برای محصولات اوراکل است.

برای اطلاعات بیشتر راجع به این موضوع به مستند 1508516.1 از متالینک (پشتیبانی رسمی اوراکل) مراجعه کنید.

نیاز نصاب جهانی اوراکل به مدیر پنجره X 

نصب دیتابیس توسط کارشناس نصب پایگاه‌داده اوراکل شما می‌تواند به ۲ شکل مختلف باشد. نصب با استفاده از نصاب جهانی و یا نصب در سکوت

اگر از نصاب جهانی اوراکل استفاده می‌کنید نیاز به پکیج X Windows برای نمایش محیط گرافیکی نصاب و حداقل ۱ گیگابیت فضا در دایرکتوری tmp سیستم‌عامل لینوکس است.

سطح اجرا (run level)

ویکیپدیا

در سیستم‌های یونیکسی که آغازش سبک سیستم ۵ را پیاده‌سازی کرده‌اند، سطوح اجرا (runlevels) به مدهای عملیاتی سیستم عامل گفته می‌شود. به‌طور قراردادی ۷ سطح اجرا وجود دارد که از ٠ تا ٦ شماره‌گذاری شده‌اند؛ البته تا ده مد اجرا یعنی از 0 تا 9 می‌تواند تعریف و استفاده شود. یکی از این مدهای عملیاتی، مد تک‌کاربره است که می‌توان بجای عدد از نماد S استفاده کرد. تنها یک سطح اجرا هنگام بوت اجرا می‌شود و سطوح اجرا به ترتیب اجرا نمی‌شوند. به عنوان مثال هنگام بوت یکی از سطوح اجرای ٢ یا ٣ یا ٤ اجرا می‌شود نه اینکه اول ٢ سپس ٣ و بعد ٤.

سطح اجرای توصیه شده برای دیتابیس اوراکل توسط کمپانی اوراکل ۳ یا ۵ است.

چک لیست متغیرهای محیطی برای کاربر سیستم‌عاملی oracle

در یک نصب جدید اگر پیکربندی دایرکتوری oraInventory انجام نشده باشد،‌نصاب ساخت inventory را برای اوراکل انجام می‌دهد. این دایرکتوری به صورت پیشفرض یک لول بالاتر از دایرکتوری oracle base موقع نصب زیرساخت grid است و عنچنین owner اصلی این دایرکتوری گروه Oracle Inventory است.