تغییر شرکتها و وابستگی روز افزون آنها به راهکارهای فناوری اطلاعات
در حال حاضر سازمانها دارن به سمت اتوماسیون و راهکارهای فناوری اطلاعات پیش میروند. علت آن نیز این است که با استفاده از فناوری اطلاعات میتوان هزینهها را کم و سرعت کارها را بالا و فرآیندهای شرکت رو بهبود بدیم و در کل نظم و کنترل بیشتری روی کارها داشته باشیم به همین علت است که شرکتها به راهکارهای فناوری اطلاعات رو آوردند.
نیاز به دسترسی پایدار و سریع
پس از پیادهسازی نرمافزارهای مختلف و روشهای نوین فناوریاطلاعات کاربرانی که با این سیستمها کار دارند نیاز به دسترسی سریع و پایدار به این سیستمها دارند. تصور کنید شما یک سازمان بیمهگر هستید و نمایندگیهای مختلف در سراسر کشور دارید مسلماً نمایندگیها ارباب رجوع دارند، ارباب رجوع زمانی که به نمایندگی مراجعه میکنه انتظار داره کارش در اسرع وقت انجام بشه حالا اگه اشکالی در سیستم به وجود بیاد یا کندی غیرقابل تحملی باشه بعد از مدتی ارباب رجوع ناراضی میشه از نمایندگی و در نتیجه از کل شرکت به همین دلیل پیادهسازی راهکارهای فناوریاطلاعات نیاز به دسترسی پایدار و سریع به اطلاعات رو میطلبه.
افزایش حجم اطلاعات به مرور زمان و اهمیت نگهداری آنها
مورد دومی که موقع پیادهسازی راهکارهای فناوری اطلاعات باهاش مواجه هستیم افزایش روز افزون اطلاعات است. اطلاعاتی که حالا سرمایه شرکتها است و اهمیت نگهداری اونها بسیار مهم و قابل توجه است. پس راهکارهای نگهداری اطلاعات روز به روز افزایش پیدا میکنند. اما در این نوشته من راهکارهایی که شرکت اوراکل ارائه میده رو بهتون مغرفی میکنم ولی قبل از اون بریم سراغ اهمیت حداکثر پایداری
اهمیت حداکثر پایداری
همانطور که توضیح دادم در صورتی که اطلاعات به درستی نگهداری نشود و دسترسی به اطلاعات به شکل صحیح وجود نداشته باشد باعث وجود نارضایتی میشه و ممکنه خیلی از درآمدهای شرکت از این طریق از دست بره و کارها نامنظم بشه و بهرهوری شرکت پایین بیاد این مورد میتونه نتیجههای غیرمستقیم هم داشته باشه مثلاً تو مثال قبلی قطع بودن سیستم باعث نارضایتی یکسری از مشتریان ما شد یا یک سازمان میتونه طرف قراردادهای زیادی داشته باشه اسناد طرفهای قرارداد سازمان میتونه الکترونیکی باشه یا با استفاده از فناوریاطلاعات باشه شما این مورد رو ممکنه خیلی تو سازمانها شنیده باشید که افرادی که سن بالاتر یا تجربه بالاتری دارند به تغییراتی که با استفاده از فناوریاطلاعات به وجود میاد اعتراض میکنند. علت اینه که راهکار شناسایی شده برای اون سازمان به درستی پیادهسازی نشده و اطلاعات به درستی قابل دسترس توسط کاربران نیست و این باعث میشه که طرف قراردادهایی که با این شرکت کار میکنند احساس نارضایتی کنند و ممکنه بعد از مدتی خیلی از قراردادها به مرور کنسل بشه.
هزینههای مستقیم: از دست دادن بهرهوری و درآمد
هزینههای غیر مستقیم: لطمه زدن به روابط ذینفعان و مشتریان سازمانی، تبلغات بد و بروز شکایت از سازمان به سازمانهای نظارتی و بالادستی
معمولاً افرادی که سن بالاتری دارند در بعضی مواقع به راهکارهای فناوری اطلاعات اعتراض میکنند و این به دلیل اینه که به درستی راهکارهای فناوریاطلاعات پیادهسازی نشده است.
خب ما اگه دسترسی به اطلاعات نداشته باشیم در حقیقت قطعی رخ داده. ۲ نوع قطعی داریم:
- پیشبینی شده
- تغییرات در برنامه کاربردی
- تغییرات سیستمی
- تغییرات در دادهها
- پیشبینی نشده
- از بین رفتن سرور
- از بین رفتن داده
قطعی پیشبینی شده
1-1: قطعی پیشبینی شده میتونه شامل تغییرات در اپلیکیشنها یا برنامههای کاربردی باشه مثلاً شما با اطلاع قبلی به کاربران میخواهید برنامه کاربردیتان را ارتقا بدهید و نیاز دارید که اطلاعات آپدیت نشه و کاربران دسترسی به دیتابیس نداشته باشند خب در این حالت شما سرویس اپلیکیشن رو stop میکنید و اپلیکیشن رو ارتقا میدهید.
1-2: همچنین این قطعی میتونه به خاطر تغییر در سیستمها و سختافزارهای موجود باشه به همین دلیل میخواهیم یه مدت ارتباط کاربران با دیتابیس قطع باشه
1-3: یا اینکه شما میخواهید تغییراتی در اطلاعات یا دیتابیس بدهید مثلاً در برخی از جداول آپدیتهای کلی داریم و میخواهیم کاربران احساس کندی نکنن و اینکار هم تاثیری روی کندی نذاره
قطعی پیشبینی نشده
قطعی پیشبینی نشده میتونه شامل "از بین رفتن سرورها" باشه یا "از بین رفتن دادهها"
تفاوت از بینرفتن سرور با داده
الان در بسیاری از معماریهایی که طراحی میشه برای بانکهای اطلاعاتی فضایی که برای Data هستش از فضای سرورها جدا هست و با استفاده از فیبر این فضاها باهم ارتباط دارند.
پس ممکنه storage در یک SAN باشه و سرور در یک RAC جدا از هم
راهکارهای اوراکل برای از بینرفتن سرورها
خب اگه ما سرور ما به هر علتی از بین بره چه راهکاری وجود داره در حقیقت یعنی سرور ما سرجاش هست ولی سرور ما یه مشکلی براش به وجود اومده حالا ممکنه CPU یا RAM اش مشکل پیدا کرده باشه و یا سیستمعامل آن که نیاز به تغییرات دارد. خب در این حالت فطعاً کاربر نمیتونه منتظر بمونه تا تیم ما وضعیت سیستمعامل یا سختافزار سرور رو درست کنه.
پس ما نیاز به راهکارهایی داریم که کاربر متوجه این قطعی یا از بین رفتن سیستمعامل یا مشکل در سرور نشه: راهکار پیشنهادی اوراکل Oracle RAC هستش
- Oracle RAC
Oracle RAC
در مطلب معماری اوراکل خواننده گرامی شما متوجه شدید که اوراکل یک Instanceداره و یک لایه فیزیکی(دیتابیس)
در حقیقت معماری RAC میاد لایه منطقی (Instance) رو مدیریت میکنه که چجوری با دیسکها ارتباط داشته باشند.
پس شما میتونید چندتا instance داشته باشید و هر کدوم از این instance ها اگر براشون مشکلی پیش اومد در سرورشون کاربران با instance ها دیگه در سرورهای دیگه ارتباط داشته باشند تا متوجه قطعی نشوند.
تا از طریق این instance ها دیتا رو از دیسک فراخوانی کنند یا بر روی دیسکها بنویسند
پس شما میتونید چندتا instance داشته باشید ۲تا ۴تا ۸تا و همینطور بیشتر
راهکارهای اوراکل برای از بینرفتن دادهها
خب بیاین ببینیم در مورد از بین رفتن دادهها چه راهکارهایی پیشنهاد شده
از بین رفتن دادهها به چند حالت تقسیم میشه:
- خرابی دادهها = ممکنه دادهها سرجاشون باشن ولی خراب شده باشند. یعنی ممکنه خرابی تو مدیای ذخیرهسازیتون به وجود بیاد و باعث خراب شدن اطلاعات بشه
- اشتباهات کاربری = ممکنه کاربری به اشتباه اطلاعات رو آپدیت کرده باشه یا درست وارد نکرده باشه
- از بینرفتن ذخیرهسازها = ممکنه مدیاهای ذخیرهسازی ما به مشکل خورده باشند فرضاً یکی از دیسکها بدسکتور پیدا کرده باشه یا قطاعهاش کج شده باشند
- از بینرفتن سایت = ممکنه به کلی سایتمون براش مشکلی به وجود بیاد مثل خرابی توسط حوادث طبیعی یا آتیشسوزی که باعث میشه اون مدیا کلاً از بین بره.
خب ببینیم اوراکل چه راهکارهایی رو برای از بین رفتن داده در اختیار ما میذاره:
- RMAN
- FlashBack
- SecureBackup
- ASM
RMAN
مهمترین ابزاری که برای بازیابی اطلاعات اوراکل معرفی کرده Recovery Manager یا RMAN هستش. شما با استفاده از ابزار RMAN میتونید دادههای خراب رو ترمیم کنید، میتونید بخشی از دادههای خراب شده رو برگردونید، میتونید دیتا رو به زمان خاصی از گذشته برگردونید، یا میتونید جدول خاصی یا TableSpace خاصی رو برگردونید و ...
Flashback
با استفاده از سناریو Flashback شما میتونید دیتابیستون رو به یه زمانی در گذشته برگردونید یا اینکه جدولی رو به زمانی در گذشته برگردونید. یا اینکه جدولی رو با یه شرطی در گذشته برگردونید فرضاً جدول رو به حالت قبل از drop برگردونید یعنی flashback کنید جدول رو به before drop
SecureBackup
شما میتونید با استفاده از این سناریو اطلاعات خود رو بر روی Tape (نوار) پشتیبانگیری کنید.
ASM
با Automatic Storage Management یا همون ASM شما میتونید مدییرت سختافزار رو به خود اوراکل بدید و در نهایت مدیریت دیسکها رو هم به خود اوراکل تخصیص داده میشه پس میتونید مثلاً دیسکها رو mirror کنید یا خرابی دیسکها رو کنترل کنید.
راهکارهای اوراکل برای از بینرفتن سایت
خب اگر کل سایت و بکآپهای ما از بین رفت چه کنیم؟
اوراکل ۲ روش بسیار مهم و بسیار پرکاربرد رو که احتمال از دست داده دیتای شما رو به ۰ میرسونه رو معرفی کرده
- Oracle GoldenGat
- Oracle Data Guard
یکی Oracle GoldenGate هستش که زیر مجموعه Oracle Streaming است و در حال حاظر Oracle Streaming کمکم داره به Oracle Golden Gate تغییر پیدا میکنه و دیگه از Oracle Streaming پشتیبانی نمیشه
راهکار دوم و بسیار پرکاربرد دیگه اوراکل برای این مشکل Oracle Active Data Guard یا Oracle Data Guard است که تضمین میکنه که از دست دادن دیتا رو به ۰ برسونه.
معماری Maximum Availability اوراکل
سمت primary باز اگه خطایی رخ داد میتونید کل دیتابیس رو یا جدول خاصی رو Flashback کنید. همچنین میتونید از ASM یا RMAN در سمت سرور دیتابیس primary استفاده کنید.
در سمت سرور target یا سایت پشتیانتون شما میتونید Active Data Guard یا GoldenGata و Oracle Secure Backup رو داشته باشید.