هدف

هدف تو زندگی خیلی مهمه، اهداف هر شخص نشان دهنده شخصیت و خواسته‌های درونی اوست که حالات بیرونی او را شکل میدهد. نداشتن هدف از شما یک انسان بی هویت و پوچ میسازه که همیشه در حال زندگی کردن با حرف بقیه است،‌ داشتن هدف‌های مشخص باعث میشه شما بتونید با ایجاد مسیر گام به گام و همچنین سعی و تلاش به نتیجه مطلوب برسید.

اهداف در زندگی دارای درجه اهمیت گوناگون هستند و اولویت برخی از هدفها ممکنه در محور زمان برای انسان جا به جا شود و یا حتی انسان بخواهد برای دستیابی به هدفی هدف دیگری را قربانی کند، مثلا ممکنه شما هدفی با اولویت بالا برای مهاجرت/ ازدواج یا ... نداشته باشید اما شرایط محیطی را به شکلی جمع بندی کنید که موضوع در اهدافتان در اولویتی بالاتر قرار بگیرد.

هر هدف بلند مدتی باید با تمام خواسته قلبی انسان همراه باشه و اگر چنین نباشه مسیر برای انسان سخت و غیرقابل تحمل میشه. پس خواسته‌ها و نیازهای قلبی شما بسیار مهم است می‌تونید اونها رو همیشه توی اولویت‌هاتون بذارید. به نظر من بهتره برای هر هدفی حداقل یک صفحه درست کنید و مزایا/معایب و شیوه انجام کار رو از دید خودتون بنویسید.

برای رسیدن به اهداف باید سعی و تلاش بسیار انجام داد و باید مسیر را به نتیجه رساند تا هدف مشخصا به دستیابی برسد. بدون نتیجه مطلوب مسیر و تلاش‌های انجام شده برای انسان پوچ و بی معنی میشه اگر در هدفی به نتیجه مطلوب نرسیدید به کاغذ خود رجوع کنید و باگ‌های مسیر رو شناسایی کنید هیچوقت قرار نیست ورژن اول از مسیر شما رو به بهترین نتیجه مطلوب برسونه پس حالت دیباگ رو روشن کنید و از دیباگ کردن خود نترسید

تجربیات من در این ۲۴ سال به من یاد داده شما در رسیدن به هدف‌های مسیر زندگی خود تنها هستید. اگر کسی به شما در این مسیر کمک کرد اطمینان داشته باشید پایداری لازم رو نداره پس شما هستید که باید برای رسیدن به هدف‌هایتان برنامه‌ریزی و تلاش کنید.

به نظر من هدف‌ها تو زندگی باید به ۳ دسته تقسیم شوند:

- هدف‌های کوتاه مدت

- هدف‌های میان مدت

- هدف‌های بلند مدت

چگونه دسته‌بندی کنیم؟؟

مهم‌ترین ابزار برای دسته‌بندی اهداف کاغذی هستش که هدف‌هایتان را بر روی آن نوشته‌اید هر هدفی که نیازمند جمع‌بندی اهداف میان مدت بیشتری باشه در فولدر اهداف بلند مدت و هر هدفی که تسک‌های ساده مشخص و اجرایی تکرار شونده در محور زمان داشته باشه جزو اهداف کوتاه مدت و هر هدفی که با انجام حداکثر ۵ تسک کوتاه مدت به جمع‌بندی اولیه میرسد جزو اهداف میان مدت است.

دسته‌بندی ذهن انسان یکی از مهمترین عواملی است که باید در زندگی شما رخ بده اگه نتونید ذهن رو به درستی تقسیم‌بندی کنید نمی‌توانید ارزش‌های به دست آمده در محور زمان را به درستی بسنجید و درگیر روزمرگی و افسردگی تدریجی می‌شید.

تنهایی

یه عامل خیلی مهم تو زندگی انسان تفکیک زمان‌های تنهایی و عدم تنهایی هستش. به طور کلی اهداف و ارزش‌های زندگی هر شخصی با شخص دیگر (حتی در یک خانواده خونی برادر یا خواهر شما) فرق داره پس نباید و نمی‌توان الگوی رفتاری کسی را برای خودتان کپی کنید.

شبکه‌های اجتماعی

این روزها شبکه‌های اجتماعی در ایران از فرم خودشون خارج شدن و بیشتر شبیه مجله‌های زرد برای پر کردن وقت‌های برنامه‌ریزی نشده شما و دیگران هستند. حقیقتاً نه صبح تا شب گوش دادن به آهنگ‌های غمناک و یا شاد باعث ایجاد تغییر در زندگی شما میشه و نه خوندن پست‌های "پرنسس گیس بریده" توییتر فارسی و نه دنبال کردن ۱۰۰ کانال درباره موفقیت و شادی باعث شادی و موفقیت شما میشه

آموزش جدید

در هدف‌های بلند مدت همیشه باید جایی برای آموزش‌های جدید باشه و با یه نسبت متعادل باید همیشه هزینه‌هایی رو (از جنس‌های متفاوت) برای آموزش خودتون کنار بذارید. برای یادگیری هیچوقت دیر نیست ولی یادگیری باید با هدف و نظم مشخص باشه تا نتیجه مطلوب حاصل بشه

متدهای آموزشی میتونن متفاوت باشن و کشف شیوه‌ها و متدهای آموزشی جدید ذهن شما رو از خستگی نجات میده

وظایف

هیچ انسانی وظیفه‌ای برای تغییر زندگی شما نداره شما هم وظیفه‌ای در مقابل شخصی ندارید. این به این معنی نیست به انسان‌ها نباید کمک کرد یا کمکی نشه بلکه به این معنی است هر شخصی باید پیگیر برای رسیدن به هدف‌های خود باشه

اگر شما عمیقاً یکی از اهداف بلند مدت خود را کمک کردن به انسان‌ها گذاشتید حتما مرزها و محدودیتهایی برای این هدف مشخص کنید و مثل باقی هدف‌ها با این هدف رفتار کنید.

تست مامان

کتاب تست مامان (The Mom Test) نوشته‌ی راب فیتزپاتریک رو حتما بخونید. یکی از مهمترین نکات به نظر من جمله زیر است:

مردم می‌گن نباید از مامان‌تون بپرسین که ایده‌تون خوبه یا نه. آره یه جورایی درست می‌گن ولی اونایی که این حرف رو می‌زنن نکته‌ی اصلیِ ماجرا رو متوجه نشدن. شما در واقع نباید ازهیچ کس درباره‌ی خوب یا بد بودنِ ایده‌تون سوال کنین. حداقل نه با این کلمات. کافیه این سوال رو بپرسین و تو جوابش مامان‌تون (چون خیلی دوست‌تون داره) بیشتر از همه بهتون دروغ می‌گه؛ در کل این سوال، سوالِ درستی نیست و هر کسی رو تشویق می‌کنه که تا حدی تو جواب‌اش دروغ بگه.

این موضوع نه در مورد ایده بلکه در مورد همه چی صادق هستش، شما باید زندگی و اهداف خودتون رو داشته باشید و نباید از هیچ کس درباره خوب یا بد بودن اونها سوال کنید اینها انتخاب‌های قلبی شما هستند که شخصیت منحصر به فرد شما رو شکل میدهند.

ابزارهای برنامه‌ریزی

از ابزارهای برنامه‌ریزی برای رسیدن به اهداف تقویم گوگل و تودویست و پومودورو کافی هستند. اگر به صورت منظم درست از این ابزارها استفاده کنید قطعاً شما به نتایج مورد مطلوب خود می‌رسید.

پذیرش مسئولیت

هیچکس به جز شما مسئولیت رسیدن به اهدافتان را ندارد. اگر نمی‌توانید مسئولیت پذیر باشید پس نمی‌توانید به هدف‌ها برسید.

ورزش

بدن انسان کاملا به صورت بیوفیزیکی است. احساسات خوشی و ناخوشی، دوست داشتن و ... از ایجاد یکسری واکنش شیمیایی به دست می‌آیند. ورزش و تحرک منظم باعث ایجاد ترشح واکنش‌هایی شیمیایی مورد نیاز بدنتان می‌شود پس در اهداف بلند مدتتان حتماً ورزش را در نظر بگیرید.

افراط

افراط زیاد در هر برنامه‌ای کاری ناشایست است. نظم/ تلاش و صادق بودن بهترین کمک شما است. اگر ساعات کاری شما در شرکتی با توجه به تعهد شما ۸ ساعت است تلاش برای اضافه کاری نابخردانه (مثلا انجام اهداف دیگر در وسط‌های زمان شرکت و طول کشیدن تسک‌ها) امری ناصحیح است.

 

این نوشته مرتبط با افراد موفق یا کسانی که می‌خواهند موفق شوند نیست، صرفاً در مورد یک زندگی سبز برای بیشترین رضایتمندی با توجه به دیدگاه و تجربیات من از گذراندن خط زمانی و گذر از روزمرگی به سمت پیشرفت است.