این سری مطلب صرفا برای آشنایی ادمین های دیتابیس اوراکل با زیرساخت مجازی شرکت VMware بر مبنای مستندات رسمی شرکت VMware است.

تکنولوژی مجازی سازی VMware راه حلی با مزایای بسیار برای DBAهای اوراکل هستش. مجازی ساز VMware یک لایه میانی بین منابع سخت افزاری و اپلیکیش نیازمند به منبع و سیست عامل آن قبل از دسترسی مستقیم به سخت افزار ایجاد می کند. این لایه مزایای زیر را برای اپلیکیشن شما به همراه دارد:

  • Consolidation = تکنولوژی VMware اجازه می دهد شما چندین سرور مجازی برای کارکردهای مختلف در یک سرور فیزیکی داشته باشید و تاثیر عملکرد و پرفورمنس بر روی آن ها اندک یا ناچیز باشد.
  • Ease of provisioning = یعنی آسان شدن تامین کارهایی که به صورت فیزیکی نیازمند برطرف سازی پیچیدگی های زیاد است. مجازی سازی یک اپلیکیشن را در یک image قرار می دهد و باعث می شود هزینه کپی و انتقال و استقرار جدید ماشین مجازی بسیار کاهش یابد.
  • Manageability = مدیریت بلادرنگ یعنی ماشین های مجازی را می توان بدون خرابی یا ایجاد مشکل با استفاده از تکنولوژی VMware vSphere® vMotion بدون قطعی از سروری به سرور دیگر جا به جا کرد. این تکنولوژی به شما در انجام عملیات های متداول برای تعمیر و نگهداری در زمان خرابی های برنامه ریزی شده کمک بسیاری می کند.
  • Availability = اگه یه خرابی برنامه ریزی نشده پیش بیاد تکنولوژی VMware vSphere High Availability (HA) ماشین مجازی های آسیب دیده را بر روی یک کلاستر VMware دیگر بلافاصله راه اندازی مجدد می کند. تکنولوژی VMware vSphere Fault Tolerance (FT) با ویژگی هایی برای از دست ندادن داده و حداقل داون تایم در صورت خرابی سخت افزار سرور برای ماشین های مجازی دسترسی پذیری مداوم را فراهم می کند.

حالا بیاین ببینیم بین دیتابیس اوراکل و تکنولوژی شرکت VMware جهت مجازی سازی چه رابطه هایی وجود داره که ادمین های دیتابیس اوراکل رو از رفتن بر روی این تکنولوژی در محیط های عملیاتی بزرگ دچار استرس میکنه:

اوراکل برای اجرای محصولات نرم افزاری خود (به جهت مشتری مداری مشتریان دارای لایسنس و پشتیبانی فعال) بر روی تکنولوژی های شرکت VMware یک قرارداد مستقیم با شرکت VMware امضا کرده که برای اجرا و عملیاتی کردن تکنولوژی های فعال اوراکل و دارای پشتیبانی فعال بر روی تکنولوژی های شرکت VMware مشتریان دغدغه نداشته باشند. 

اما در این قرارداد آمده که اگه مشتریان محصولات اوراکل به یک issue اساسی برخورد کنند و پشتیبانی اوراکل تشخیص دهد مشکل ایجاد شده ناشی از محصولات اوراکل نیست یا در محیطی غیرمستقیم که اوراکل بر روی اون تست ها و آزمون های خود را انجام نداده است اجرا شده باشد، شرکت اوراکل با توجه به قرارداد با شرکت VMware مشتریان را به پشتیبانی از سمت شرکت VMware ارجاع می دهد و برای حل مشکل شرکت اوراکل به شرکت VMware کمک خواهد کرد. با این وجود مشتریان اوارکل باید دقت کنند سیاست لایسنس و پشتیبانی محصولات اوارکل تاثیری بر سیاست های لایسنس و پشتیبانی شرکت VMware ندارد.

(متن فوق از مستند: Support Position for Oracle Products Running on VMware Virtualized Environments در متالینک اوراکل)

تجربه من نشون داده اوراکل تعهد خودش رو به مشتریان حتی در مواردی که نیاز به پشتیبانی مستقیم است تا حد بالایی حفظ می کند.